Krakowskie Biuro Festiwalowe
Kluczowe imprezy / Festiwal Miłosza
 
Festiwal Miłosza
Festiwal Miłosza

Festiwal Miłosza
Festiwal Miłosza

Festiwal Miłosza to organizowane co roku największe święto poezji w Polsce i w Europie Środkowej. Każdą edycję odwiedzają największe gwiazdy światowej literatury. Festiwal zrodził się z organizowanych w 1997 i 2000 roku przez noblistów Wisławę Szymborską i Czesława Miłosza Krakowskich Spotkań Poetów Wschodu i Zachodu. W pięć lat po śmierci poety Czesława Miłosza Instytut Książki zorganizował pierwszą edycję festiwalu, noszącą tytuł Zniewolony umysł.

Festiwal Literacki im. Czesława Miłosza stawia pytanie o miejsce poezji we współczesnym świecie. 4. edycja Festiwalu inspirowana „Księgą olśnień” Miłosza, jego osobistą antologią współczesnej poezji światowej, stawiała poetów w roli krytyków poezji dzisiejszej i prognostyków kondycji tej dziedziny sztuki w perspektywie wielu lat.

Kraków odwiedzili wybitni poeci, przedstawiciele wielu kultur i stron świata, m. in. Charles Simic (USA), Robert Hass (USA), Ruth Padel (UK), Valzyna Mort, (Białoruś/USA), Marie Lundquist (Szwecja), Uros Zupan (Słowenia).

Od 2014 roku, Festiwal Miłosza organizowany jest przez Krakowskie Biuro Festiwalowe i Fundację Miasto Literatury. Organizatorzy zaproponowali nowy schemat organizacyjny Festiwalu powołując Komitet Honorowy i Radę Programową.


Festiwal Miłosza 2016
 

„Wybrałem się na poznawanie mojej ziemi parokonnym wozem, z dużym zapasem poszoru i blaszanym wiadrem grzechoczącym z tyłu. Wiadro było potrzebne, żeby konie napoić. Poznawałem powiaty pagórków i borków, to znów puszczańskie, w których dym kłębi się na dachach domostw, jakby się paliło, a to dlatego, że chaty są kurne. Albo jechałem przez okolice polne i jeziorne. Jakże ciekawie jest popuszczać lejc, i czekać, aż powoli zza drzew ukaże się w dole wioska, albo park i w nim biel dworu. I zaraz obszczekiwał nas piesek, pilny w spełnianiu swego obowiązku” – pisze Czesław Miłosz.

Ten skromny opis, otwierający książkę starego już poety, nie traci dzisiaj świeżości. Podróż, migracja, włóczęga to doświadczenia bardzo bliskie człowiekowi także w XXI wieku. Podróżujemy – czy z konieczności, czy z ochoty. Nasze „powiaty” miewają dziś wymiar globalny, poznajemy obce widoki, ale nierzadko okazuje się, że prawdziwe odkrycia czekają nas również tuż za zakrętem drogi, wyłaniają się zza najbliższych drzew.

Piesek przydrożny Miłosza – książka skupiona na tym co drobne, czy marginalne, złożona z okruchów, porzuconych tematów, niepodjętych ścieżek, w której liczy się nie szeroki zarys, ale detal, grzechot wiadra do pojenia koni, dym nad kurną chatą, jazgoczący kundelek – posłużył jako inspiracja do namysłu nad jednym z najistotniejszych doświadczeń współczesności. Mieści się w nim zarówno włóczęga, podróż, radość wielkich wakacji, jak i trauma wygnania, emigracja, przeprowadzka, bezdomność, konieczność szukania (nowej) ojczyzny. Ujawniając skomplikowane związki człowieka z miejscem, a także z językiem. Poeci z krajów postkolonialnych tworzą w językach niegdysiejszych zaborców, imigranci przyjmują mowę nowego miejsca zamieszkania. Pisarze podróżują po świecie nie tylko w poszukiwaniu ojczyzny, ale i własnego nie-miejsca, gdzie być może nie czują już więzów rodzimej przeszłości, nie słyszą swojskiej mowy.

Wydarzenia 5. edycji Festiwalu Miłosza skoncentrowały się wokół poetyckiej włóczęgi i współczesnego, przybierającego rozmaite formy nomadyzmu. Nasi goście – poeci polscy, a także twórcy z wielu części świata – czytali wiersze, w których na różne sposoby mierzą się z „poznawaniem swojej ziemi”. Rozmawiali także o poetyckich podróżach, o poszukiwaniu i rozproszeniu tożsamości, o włóczeniu się w przestrzeni realnej i w przestrzeniach języka, o doświadczeniu migracji. Trzy debaty festiwalowe z udziałem myślicieli, pisarzy i artystów, poświęcone były dyskusji o różnych wymiarach wędrowania i przydrożności, począwszy od globalnej migracji, przez podróż jako praktykę twórczą, po przekład, który jest przestrzenią wędrówki dzieł, słów i idei. Podczas wieczorów poetyckich można było posłuchać rozmaitości głosów poetów z Belgii (Stefan Hertmans), RPA i Francji (Breyten Breytenbach), Sri Lanki i Kanady (Michael Ondaatje), Syrii i Francji (Adonis), Libii i Norwegii (Ashur Etwebi), Rosji (Olga Siedakowa) oraz Polski. Spotkania indywidualne były kolejną okazją do posłuchania wierszy naszych gości i rozmowy o ich doświadczeniu przestrzeni świata i języka. Trzy spotkania z polskimi poetami skupiły się wokół poetyckich podróży (Agnieszka Mirahina, Michał Książek, Tadeusz Pióro, Przemysław Owczarek), nowych głosów w polskiej poezji (Barbara Klicka, Aldona Kopkiewicz, Piotr Przybyła, Kacper Bartczak) oraz poetyckiego napięcia między słowami a momentem ciszy (Piotr Matywiecki, Joanna Roszak, Julia Szychowiak, Jerzy Kronhold).

     miloszfestival.pl


Festiwal Miłosza 2011 Festiwal Miłosza 2013 Festiwal Miłosza 2015


Festiwal Miłosza 2016
youTube Twitter Blip
Flickr Facebook
 
 
RSS
 

11 - 12 - 2018
PREMIERA: Niebyt i inne historie kryminalne

Premiera zbioru opowiadań Niebyt i inne historie kryminalne powstałego w ramach pisarskich warsztatów kryminalnych...
wiecej
 

03 - 12 - 2018
Zimowe Dzień Dobry ICE Kraków!

Jedenasta odsłona Dzień Dobry ICE Kraków już 15 grudnia od godz. 10.00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków!
wiecej
 

30 - 11 - 2018
Wokół Szopki – spacerem po Krakowie

Muzeum Historyczne Miasta Krakowa wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowym umieściło w miejskiej przestrzeni ponad...
wiecej
 

29 - 11 - 2018
MÚM na żywo do filmu niemego LUDZIE W NIEDZIELĘ

Festiwal Filmu Niemego i Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie po raz pierwszy łączą siły i zapraszają na pokaz filmu...
wiecej
 

29 - 11 - 2018
Krakowskie szopki na liście UNESCO

Tradycja budowy krakowskich szopek trafiła na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
wiecej
 
Autoremo
Bukovina Resort
Magiczny Kraków
Freshmail
Nastaw się na kulturę
 

Obserwuj nas na:

facebook instagram twitter youTube Pinterest